Utkast: Juni 18, 2010

 

Henry Svensson Mariestad  20100618

 

Stenum

Del 3

 

Jag har nu lyssnat till Carlssons skildring av händelserna i området, och lyssnat till Jaktvårdspolisens uppgifter att han upplevt naturfenomen som han inte ville berätta om förrän han visste vad det var.

Jag har också tagit del av uppgifterna om att jaktvårdspolisen aldrig varit så skakad som när han sköt mot dem.

Carlsson berättade om hur ungdomarna hade behandlat honom illa på bussen och med stenkastning.

Han berättar också att han sett en landad farkost och en av besättningen som han hälsat på genom att vinka.

De underliga besökarna kunde inte gå kunde bara hoppa.

Jag återvände ytterligare en gång till makarna Carlsson.

Gustav berättr: Ja du förstår det har ju hänt så möcke här.

Vid ett tillfälle på sommaren satt jag och frugan i trädgården och drack kaffe.

Då frågar frugan;Va är det för gubbar som hoppar omkring där ute?

Då da jag : Dä är ju didäringe gåbba som jag har talat om så många gånger.Jag har bett henne komma ner å titta på dom men trappa ä så brant och hon har så svårt te å gå…

Jasså … men vad hände sedan?

Jo då kom kvinnan som bodde i grannhuet ut me en hink för att hämta potäter.

Ho geck ner te potatelannet och då tänkte ja att det sa änna bli rolit te å se va ho sölle  ta se te när ho feck se dom?

Vad hände?

J, när ho feck se dom… slängde ho ifrå sej hinken, ga te ett riktigt gallhoj,och sprang in i huset.

Vad hände sedan?

Jo då kom den gamle mannen som bodde i huset ut och båda stod och såg skådespelet.

Då frågade jag hur länge stod de där på trappan?

Ja sa säja dej, att där stod de hela ättermeddan.

Då frågade jag: Jamen talade ni aldrig med era grannar?

Nej du förstår de var väldigt tystlåtna.

Då säger hustrun: Jamen du feck ju sällskap med honom från affären?

Ja vesst det kommer jag ihåg.

Jasså vad sa han då ?

Ja han sa:

Å, du så, di däringe gåbba?

Javesst….dä …gjorde le du mä?

Jo…Jo…vesst.

Grannen: Du geck ente te dom?

Nee.

Ja, de va nog lika bra dä,… för ja har läst i tidningera att di plockar me seck folk.

Ja vad skall man säga om detta?

Gustav berättar om ytterligare händelser

som inträffat i området.

En cigarrformad farkost hade kommit in i området. Undertill fanns en öppning med två luckor som öppnade sig åt sidorna nedåt. Från denna öppning hängde två linor olika långa. Linorna sänktes mot marken med samma hastighet. I varje lina hängde en person som föreföll likna de hoppande besökarna. När linorna var i trädhöjd över marken släpptes de hängande personerna som föll mot marken.  Man kunde höra hur kvistar och grenar bröts.

Gustav började sedan beskriva de okända besökarnas farkoster:

Det handlade om skivformade farkoster med en kupolliknande

överbyggnad.

När de landat kunde man se att baktill fanns två stöd som gjorde att farkosterna lutade uppåt med bakre delen vilande på dess två stöd.

Mitt under farkosten fanns ett stödhjul som farkosten vilade på.

På övre delen av farkosten kom en grövre axel ut. Genom denna grova axeltapp ledde någonting som liknade blad som gick ned utefter sidoytan av farkostens överdel. Funktionen hos detta blad är gåtfullt.

Var farkosten någon slags helikopter?

Bladet om det nu var ett blad…roterade runt farkosten. Det befann sig nära farkostens yta. Bredd på bladet vid farkostens nedre del var150-200  mm.

När farkosten landat stannade maskineriet och bladet slutade rotera.

Man måste tänka på att det kan ha varit tidigt femtiotal.Alla möjliga experiment förekom.

Gustav beskrev också landningar

av tefatsliknandefarkoster.

Jag avslutade min undersökning

efter trettio år, i början på nittiotalet.

Stenum del 4 följer


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0